S T A T U T
PRZEDSZKOLA NR 1
SIÓSTR RODZINY MARYI
W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM
SPIS TREŚCI
ZASADY I FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI 7
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA 12
OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW 15
Nadrzędnym celem przedszkola jest
nauczanie i wychowanie w myśl zasad personalizmu, pedagogiki chrześcijańskiej i nauki Kościoła Katolickiego, które zmierza do ukształtowania dziecka jako „pięknie ukształtowanego człowieka” – osoby uczciwej, prawej, dobrej,
szanującej siebie i innych, kochającej Ojczyznę, pamiętającej,
że najwyższą wartością jest Bóg.
Z uwagi na to uchwala się Statut przedszkola o następującym brzmieniu:
ROZDZIAŁ I
INFORMACJE OGÓLNE
Art. 1
1. Przedszkole posiada nazwę: „Przedszkole Nr 1 Sióstr Rodziny Maryi w Ostrowcu Świętokrzyskim”. Nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu.
2. Przedszkole ma siedzibę w Ostrowcu Świętokrzyskim przy ul. Grabowieckiej 15, w obiekcie stanowiącym własność Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi.
Art. 2
Przedszkole jest przedszkolem publicznym.
Art. 3
-
Przedszkole jest placówką katolicką, posiadającą własny program wychowania przedszkolnego, zgodny z odpowiednimi przepisami prawa oświatowego i charakterem przedszkola określonym w statucie.
-
Przedszkole jako placówka katolicka ma na celu wychowanie i wszechstronny rozwój dziecka jako osoby, w myśl zasad personalizmu, pedagogiki chrześcijańskiej i nauki Kościoła Katolickiego. Celem wychowania w przedszkolu jest ukształtowanie dziecka jako „pięknie ukształtowanego człowieka” oraz pełnoprawnego członka Kościoła Katolickiego.
Art. 4
-
Organem prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi Prowincja Krakowska z siedzibą w Krakowie, reprezentowane przez Przełożoną Prowincjalną.
-
Organ prowadzący przedszkole odpowiada za całokształt jego działalności w zakresie ustalonym przez ustawę o systemie oświaty, z uwzględnieniem Konkordatu i prawa kościelnego.
-
Organ prowadzący przedszkole sprawuje nadzór nad działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
Art. 5
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.
Art. 6
Ilekroć w Statucie mowa jest o rodzicach wychowanka, rozumie się przez to odpowiednio prawnych opiekunów.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Art. 7
-
Zadaniem przedszkola jest zapewnienie dziecku opieki, wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa, oraz umożliwienie mu osiągnięcia „gotowości szkolnej”.
-
Równorzędnym zadaniem przedszkola jest wsparcie rodziny dziecka w wychowaniu i sprawowaniu opieki nad nim, w trosce o jego bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój.
Art. 8
-
Podstawę działalności przedszkola stanowią zasady i wartości chrześcijańskie głoszone przez Kościół katolicki. Zasady i wartości chrześcijańskie mają być podstawą procesu wychowawczego opisanego szczegółowo w programie wychowania przedszkolnego oraz mają być ukazywane we wspólnocie przedszkola, w szczególności przez nauczycieli i osoby pełniące funkcje kierownicze.
-
Proces wychowawczy i formacyjny w przedszkolu opiera się na świadectwie życia oraz osobowej relacji osób: nauczyciela i wychowanka, nauczycieli miedzy sobą, dyrektora i nauczycieli.
-
Przedszkole jest dostępne dla wszystkich wychowanków, których rodzice pragną w nim realizować wychowanie swoich dzieci i akceptują jego Statut.
Art. 9
Przedszkole spełnia warunki ustawowe przewidziane dla przedszkoli publicznych, to jest:
-
realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
-
zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
-
przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
-
zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 6 ustawy o systemie oświaty.
Art. 10
-
Wspólnotę przedszkola tworzą nauczyciele oraz inni pracownicy, wychowankowie i rodzice.
-
Przedszkole rozwija współpracę rodziców i nauczycieli, ukierunkowaną na osiąganie spójności oddziaływań wychowawczych.
-
W realizacji swoich zadań przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym.
-
Przedszkole organizuje opiekę dla dzieci niepełnosprawnych.
ROZDZIAŁ III
SPOSOBY WYKONYWANIA ZADAŃ
Art. 11
-
Cele i zadania, o których mowa w art. 7 – 10 Statutu, przedszkole realizuje zgodnie ze swym charakterem określonym w Statucie.
-
W realizacji swoich celów przedszkole respektuje również zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji Praw Dziecka oraz Konwencji o Prawach Dziecka.
-
Realizując ustawowe cele i zadania przedszkole:
-
kształtuje środowisko wychowawcze, wspomagające integralny rozwój dziecka;
-
sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i własnych możliwości, chroni przed zagrożeniami i przygotowuje ich do odpowiedzialności za swoje życie;
-
umożliwienie dziecku osiągnięcie „gotowości szkolnej”;
-
umożliwia realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
Art. 12
-
Realizując zadania systemu oświaty i wychowania, przedszkole w szczególności:
-
umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
-
wychowuje dzieci w poszanowaniu tradycji, historii i kultury narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla osób i społeczności reprezentujących inne kultury i narody;
-
stosuje efektywne i atrakcyjne metody wychowawcze;
-
we współpracy z rodzicami może dodatkowo wspierać działania wychowawcze rodziny w formach dostosowanych do jej potrzeb;
-
stwarza warunki formacji dzieci, rodziców i nauczycieli,
Art. 13
-
Przedszkole zapewnia dziecku opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Zadaniu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, służy:
-
tworzenie wspólnoty przedszkola bazującej na poszanowaniu bliźniego i kształtowaniu postawy szlachetności serca;
-
kształtowanie miłości bliźniego opartej na zasadach ewangelicznych;
-
troska o dobro bliźniego;
-
wskazywanie Osoby Boga jako źródła miłości i mądrości;
-
poszanowanie godności osobistej dziecka;
-
dbałość o jego dobro i troska o zdrowie;
-
honorowanie podmiotowości dziecka;
-
respektowanie praw i obowiązków dziecka;
-
zapewnienie dzieciom możliwości indywidualnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, fizycznego, psychicznego i duchowego oraz wspomaganie tego rozwoju;
-
rozwijanie sprawności umysłowych oraz indywidualnych zainteresowań;
-
wyrabianie prawidłowych postaw, wspieranie pozytywnego środowiska wychowawczego;
-
opiekę z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia;
-
dążenie do stworzenia właściwych warunków dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych i opiekuńczych;
-
pomoc psychologiczno-pedagogiczna;
-
tworzenie w przedszkolu miłej i przyjaznej atmosfery przez wszystkich członków wspólnoty przedszkola;
-
kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich;
-
stworzenie dzieciom warunków do higienicznej pracy poprzez:
-
dostosowanie sprzętów przedszkola do wzrostu dzieci i rodzaju zajęć,
-
właściwe oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń przedszkola.
-
uświadamianie dzieciom zagrożeń – agresji, przemocy, uzależnień; znaczenia zdrowia i dbałości o nie;
-
kształtowanie wrażliwości uczuciowej dzieci, asertywności, odpowiedzialności, wytrwałości i rzetelności, uczciwości i sprawiedliwości,
-
kształtowanie umiejętności obiektywnej oceny siebie i innych;
-
poznawanie własnych uczuć i kształtowanie umiejętności opanowywania własnych emocji;
-
kształtowanie umiejętności porozumiewania się, negocjowania w celu rozwiązywania konfliktów;
-
indywidualizacja tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka,
-
kształtowanie pozytywnej postawy wychowanków dzieci wobec dzieci niepełnosprawnych.
Art. 14
-
Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo zarówno podczas pobytu na terenie przedszkola, jak i w czasie zajęć organizowanych poza przedszkolem:
-
uczy zasad bezpiecznego zachowania i przestrzegania higieny,
-
zapewnia organizację wycieczek zgodnie z odrębnymi przepisami,
-
uczy właściwych kontaktów poprzez zabawę, zajęcia organizowane z rówieśnikami i dziećmi z innych grup,
-
uczy dziecko przestrzegania praw i obowiązków zawartych w umowach w grupie.
-
Nauczyciele sprawują opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem według następujących zasad:
-
podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej: nauczyciela wspomaganego przez woźną oddziałową, a w grupie dzieci najmłodszych dodatkowo przez pomoc wychowawczą;
-
wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola zabezpiecza nauczyciel, organizując dodatkowe osoby do opieki nad dziećmi (personel przedszkola, rodzice), tak, aby w trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawowały osoby dorosłe w liczbie 1 na 10 dzieci.
-
Przedszkole jest zobowiązane do zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści Internetu, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju dzieci.
Art. 15
Podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola to:
-
obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą,
-
zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach,
-
sytuacje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych,
-
spontaniczna działalność dzieci,
-
zajęcia dodatkowe organizowane za zgodą rodziców.
Art. 16
-
Pomocy psychologiczno–pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele przedszkola oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.
-
Pomoc psychologiczno–pedagogiczna jest udzielana dzieciom w trakcie:
-
-
bieżącej pracy z dzieckiem;
-
zajęć rozwijających uzdolnienia;
-
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
-
porad i konsultacji.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom wychowanków i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Art. 17
-
W przedszkolu nie wykonuje się jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani nie podaje dziecku leków, z zastrzeżeniem ust. 2.
-
W przypadku dziecka przewlekle chorego, który wiąże się z koniecznością stałego przyjmowania leków, rodzice dziecka przed przyjęciem go do przedszkola są zobowiązani poinformowania na jaką chorobę dziecko choruje oraz jakie leki zażywa (nazwa leku, sposób dawkowania),
-
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, po uzyskaniu pisemnej zgody rodziców (opiekunów prawnych) i za zgodą nauczyciela, który zawarł w tym zakresie umowę z rodzicami dziecka, w razie nieobecności pielęgniarki w przedszkolu mogą być podawane dziecku leki przez tego nauczyciela. W takich sytuacjach przekazane nauczycielowi oddziału leki powinny być w oryginalnych opakowaniach.
-
W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, Dyrektor lub nauczyciel informuje rodziców (opiekunów prawnych) o jego stanie, którzy zobowiązani są do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
-
W sytuacjach wypadku dziecka lub nagłego pogorszenia się stanu zdrowia każdy pracownik przedszkola ma obowiązek udzielić pierwszej pomocy dziecku w zakresie posiadanych umiejętności, a następnie powiadomić dyrektora przedszkola i nauczyciela, którzy są zobowiązani wezwać pogotowie ratunkowe i niezwłocznie poinformować rodziców (opiekunów prawnych) dziecka.
ROZDZIAŁ IV
ZASADY I FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI
Art. 18
-
W celu zapewnienia wszechstronnego i optymalnego rozwoju dziecka przedszkole realizuje swe zadania w ścisłej współpracy z rodzicami dziecka, wspierając wychowawczą rolę rodziny – w oparciu o własny program wychowawczy. Jako priorytetowe ustala się następujące działania wychowawcze:
-
pomaganie dzieciom we wszechstronnym rozwoju osobowym w klimacie ewangelicznym;
-
ukazywanie dzieciom chrześcijańskiej wizji świata, umożliwiającej dochodzenie do syntezy wiary i kultury;
-
angażowanie wspólnoty przedszkola, w tym również rodziców w proces wspierania rozwoju dzieci i dążenie do przyjęcia wspólnej wizji wychowania.
-
Owocem działań podejmowanych przez przedszkole we współpracy z rodziną dziecka i jego środowiskiem lokalnym ma być „pięknie ukształtowany człowiek” – człowiek uczciwy, prawy, dobry, szanujący siebie i innych, kochający Ojczyznę, pamiętający, że najwyższą wartością jest Bóg.
Art. 19
-
Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania ich dzieci, a mianowicie:
-
systematycznie informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i z planów pracy przyjętych w danym oddziale,
-
w sprawach wychowania i nauczania dzieci, udziela rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka,
-
ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie dziecka,
-
inspiruje rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola,
-
przekazuje wyniki dokonanych obserwacji celem pomocy rodzicom w uzyskaniu wiedzy o tym, jak funkcjonuje ich dziecko w przedszkolu.
-
Nauczyciel współpracuje z rodzicami korzystając z następujących form:
1) zebrania przedszkolne dla rodziców,
2) rozmowa indywidualna,
3) zajęcia otwarte,
4) uroczystości przedszkolne,
5) dni otwarte.
3. Częstotliwość spotkań wynika z planu współpracy z rodzicami, harmonogramu uroczystości przedszkolnych oraz sygnalizowanych ze strony rodziców potrzeb dodatkowych spotkań i rozmów.
Art. 20
-
Rodzice lub inne osoby upoważnione przez rodziców odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i w drodze powrotnej.
-
Rodzice lub inne osoby upoważnione przez rodziców zobowiązani są do doprowadzania dziecka do sali przedszkolnej oraz odbioru dziecka, a w związku z tym do zgłoszenia nauczycielowi zamiaru odebrania dziecka z przedszkola bezpośrednio przed odbiorem.
-
Rodzice mogą upoważnić inną osobę pełnoletnią do wykonywania czynności określonych w ust. 2. Upoważnienie powinno być sporządzone na piśmie w formie załącznika do wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola i zawierać imię i nazwisko osoby upoważnionej, jej stopień pokrewieństwa wobec dziecka, serię i numer dowodu osobistego.
-
Osoba odbierająca dziecko z przedszkola nie może być pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
-
W przypadku zaistnienia podejrzeń o spożycie alkoholu lub środków odurzających przez osobę przychodzącą z zamiarem odbioru dziecka nauczyciel niezwłocznie powiadamia policję.
ROZDZIAŁ V
ORGANY PRZEDSZKOLA
Art. 21
-
Organami przedszkola są:
-
dyrektor,
-
rada pedagogiczna,
-
rada rodziców.
Dyrektor
Art. 22
-
Obowiązki dyrektora przedszkola wykonuje dyrektor Katolickiego Zespołu Edukacyjnego w Ostrowcu Św.
-
Stanowisko dyrektora powierza, jak również odwołuje z niego organ prowadzący.
-
W przedszkolu mogą być utworzone inne stanowiska kierownicze. Powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.
Art. 23
-
Dyrektor kieruje całą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz, jest odpowiedzialny za realizację zadań przedszkola zgodnie ze statutem oraz za rozwój i podnoszenie jakości pracy przedszkola – jako katolickiej instytucji oświatowo-wychowawczej.
-
Dyrektor w szczególności:
-
odpowiada za przestrzeganie art. 6 ust. 1 ustawy o systemie oświaty;
-
odpowiada za dydaktyczny i wychowawczy poziom przedszkola;
-
odpowiada za realizację zadań zgodnie ze statutem oraz uchwałami rady pedagogicznej podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organów nadzorujących przedszkole;
-
zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań;
-
zapewnia w miarę możliwości odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań wychowawczych przedszkola,
-
inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych
-
sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
-
wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
-
sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami o nadzorze pedagogicznym;
-
tworzy warunki do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy dzieci;
-
odpowiada za realizację programu wychowania przedszkolnego;
-
dopuszcza do użytku w przedszkolu przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program wychowania przedszkolnego;
-
przeprowadza rekrutację wychowanków, zgodnie z zasadami przewidzianymi w odrębnych przepisach;
-
sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
-
dobiera i zatrudnia oraz zwalnia pracowników przedszkola, uwzględniając przy tym jej charakter, zadania statutowe oraz regulaminy wewnętrzne;
-
jest pracodawcą i przełożonym dla zatrudnionych nauczycieli oraz innych pracowników;
-
realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
-
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
-
odpowiada za dokumentację przedszkola;
-
stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest zgodna z charakterem przedszkola działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola;
-
podejmuje decyzje w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków,
-
występuje z inicjatywą oceny pracy nauczyciela;
-
przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, zgodnie z art. 24 ust. 5 Statutu;
-
współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
-
realizuje inne zadania związane z działalnością i funkcjonowaniem przedszkola.
-
Dyrektor informuje na bieżąco organ prowadzący o stanie przedszkola, jej osiągnięciach, trudnościach i potrzebach.
-
W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go wicedyrektor, a jeżeli w przedszkolu nie utworzono stanowiska wicedyrektora – inny nauczyciel tego przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.
-
Rada Pedagogiczna
Art. 24
-
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład rady pedagogicznej wchodzi dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
-
Radzie pedagogicznej przewodniczy i jej pracami kieruje dyrektor przedszkola.
-
Zebrania rady pedagogicznej odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu (podsumowujące) oraz w miarę bieżących potrzeb.
-
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu nadzoru pedagogicznego, z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego, a także na wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej. W zebraniach rady pedagogicznej za zgodą dyrektora mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
-
Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola. Pełne wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego powinny być przedstawione radzie pedagogicznej w terminie do dnia 31 sierpnia.
-
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
-
zatwierdzanie planów pracy przedszkola przedkładanych przez dyrektora;
-
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;
-
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
-
przygotowanie projektu oraz uchwalanie zmian w statucie przedszkola;
-
przygotowanie projektu oraz uchwalanie programu wychowania przedszkolnego, dokonywanie w nim zmian zgodnie z odrębnymi przepisami i zastrzeżeniem zgodności z charakterem wychowawczym przedszkola.
-
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
-
organizację pracy przedszkola,
-
propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć dodatkowo płatnych,
-
projekt planu finansowego przedszkola,
-
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
-
programy zaproponowane przez poszczególnych nauczycieli przedszkola, złożone do dyrektora zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
-
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Zebrania rady są protokołowane.
Rada Rodziców
Art. 25
-
W przedszkolu działa rada rodziców, która stanowi reprezentację rodziców wychowanków. Rada rodziców jest organem opiniodawczym.
-
Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem przedszkola. W skład rady rodziców wchodzą: po dwóch przedstawicieli rodziców dzieci wchodzących w skład każdej grupy przedszkolnej, wybranych w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym przez zebranie rodziców dzieci danej grupy.
-
Rada rodziców wspiera współpracę rodziców ze przedszkolem oraz działalność statutową przedszkola.
-
Rada rodziców współdziała z dyrektorem przedszkola.
-
Rada rodziców może gromadzić środki finansowe w celu wspierania działalności statutowej przedszkola, także w celu organizowania pomocy wychowankom jej potrzebującym.
-
Do rady rodziców nie mają zastosowania przepisy art. 53 i art. 54 ustawy o systemie oświaty.
-
Rada rodziców przedszkola w realizacji celów statutowych współpracuje z radą rodziców Katolickiej Publicznej Szkoły Podstawowej im. św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Ostrowcu Św.
Współdziałanie pomiędzy organami i rozstrzyganie sporów w przedszkolu
Art. 26
-
Organy przedszkola zapewniają właściwe wykonywanie zadań określonych w przepisach prawa i w statucie przedszkola poprzez:
-
współuczestnictwo w realizacji swoich kompetencji,
-
wspólne ustalanie terminów spotkań,
-
bieżącą wymianę informacji.
-
Organy przedszkola przekazują między sobą wszelkiego rodzaju informacje przez ogłoszenia na tablicach informacyjnych, kontakty indywidualne oraz podczas posiedzeń rady pedagogicznej.
Art. 27
-
Spory pomiędzy członkami rady pedagogicznej oraz pomiędzy radą pedagogiczną a radą rodziców rozstrzyga dyrektor, z zastrzeżeniem ust 5.
-
Wnioski o rozstrzygnięcie sporu powinny być składane do dyrektora w formie pisemnej. Dyrektor w terminie nie dłuższym niż 7 dni od otrzymania wniosku wyznacza termin rozmowy.
-
W przypadku braku porozumienia ostateczną decyzję w sprawie podejmuje dyrektor, udzielając odpowiedzi w formie pisemnej nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia skargi.
-
Jeżeli strony nie zgadzają się z decyzją dyrektora, mogą zwrócić się do organu prowadzącego o rozstrzygnięcie sporu. Dotyczy to również sytuacji, w której dyrektor nie rozstrzygnie sporu w terminie określonym w ust. 3.
-
W sprawach spornych pomiędzy dyrektorem przedszkola, a innym członkiem rady pedagogicznej, pomiędzy dyrektorem przedszkola a pozostałymi organami przedszkola strony zwracają się o rozstrzygnięcie do organu prowadzącego.
-
Rozstrzygnięcie organu prowadzącego jest ostateczne.
Stowarzyszenia i organizacje
Art. 28
1. W przedszkolu mogą działać stowarzyszenia i organizacje dziecięce i młodzieżowe, których cele statutowe są zgodne z charakterem przedszkola.
2. Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie przedszkola wyraża i określa warunki tej działalności – dyrektor.
ROZDZIAŁ VI
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
Art. 29
-
Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
-
Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Dyrektor po rozpatrzeniu pisemnej prośby rodzica podejmuje decyzję odnośnie przyjęcia dziecka 2,5- letniego do przedszkola.
Art. 30
-
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
-
Przedszkole jest placówką wielooddziałową.
-
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 i nie powinna być mniejsza niż 15.
-
Dyrektor przedszkola powierza oddział opiece jednego lub dwu nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców dzieci.
-
Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej oraz dydaktycznej wskazane jest, aby przynajmniej jeden nauczyciel opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
Art. 31
-
Podstawowym dokumentem określającym zakres treści nauczania, umiejętności oraz wymagań jest podstawowa programowa wychowania przedszkolnego.
-
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
-
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
Art. 32
-
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
-
W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
-
czas pracy poszczególnych oddziałów,
-
liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
-
ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
Art. 33
-
Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, zasady określonej w art. 30 ust. 3 Statutu oraz oczekiwań rodziców.
-
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
-
Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora, z uwzględnieniem potrzeb rodziców oraz z zachowaniem zasady zagwarantowania minimum 5 godzin na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego realizowanej w przedszkolu w godzinach 8.00 – 13.00.
-
Czas otwarcia i zamknięcia Przedszkola może ulegać zmianie, w zależności od potrzeb środowiska.
-
Zmiany w ciągu roku dokonywane są na podstawie zatwierdzonych przez dyrektora i organ prowadzący aneksów do arkusza organizacji przedszkola. O wszelkich zmianach organizacyjnych rodzice informowani są na bieżąco poprzez umieszczanie informacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
Art. 34
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
2. Organ prowadzący ustala następujące terminy przerw:
1) Przerwa wakacyjna od 1 lipca do 31 sierpnia,
2) Dzień Wigilii Bożego Narodzenia.
Art. 35
-
Przedszkole organizuje zajęcia z religii na życzenie rodziców oraz wychowuje religijnie.
-
Życzenie, o którym mowa w ust. 1, jest wyrażane w formie pisemnego oświadczenia składanego we wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola. Oświadczenie nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może jednak zostać zmienione.
-
Nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych (właściwych dla danego poziomu nauczania). Wymiar zajęć może być zmniejszony jedynie za zgodą biskupa diecezjalnego Kościoła Katolickiego. Art. 36 ust. 4 Statutu stosuje się.
Art. 36
-
Na wniosek rodziców w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
-
Godziny zajęć dodatkowych ustala dyrektor przedszkola z uzgodnieniu z organem prowadzącym, z zachowaniem zasady zagwarantowania odpowiedniej ilości czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
-
Czas zajęć dodatkowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
-
z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut,
-
z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
-
Dzieciom, które nie uczestniczą w zajęciach dodatkowych, przedszkole zapewnia odpowiednią opiekę i organizację czasu wolnego.
-
W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Art. 37
-
Przedszkole prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Dokumentacja przebiegu nauczania i wychowania może być udostępniona:
-
przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny,
-
rodzicom dzieci, w części dotyczącej informacji o dziecku,
-
pracownikom naukowym i studentom za zgodą dyrektora – w zakresie dotyczącym prowadzonych badań na terenie przedszkola w obecności dyrektora lub osoby przez niego wskazanej.
-
Nauczyciele prowadzą dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym.
-
Do dziennika zajęć wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci, daty i miejsca ich urodzenia, adresy zamieszkania dzieci, nazwiska i imiona rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania dziecka, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, oraz tematy przeprowadzonych zajęć, a także godziny przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. W dzienniku odnotowuje się obecność dzieci na zajęciach w danym dniu.
-
Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem. W przypadku prowadzenia dziennika wyłącznie w formie elektronicznej, wpisanie przez nauczyciela w dzienniku elektronicznym tematu zajęć jest równoznaczne z potwierdzeniem przez nauczyciela przeprowadzenia tych zajęć.
-
Prowadzący zajęcia dodatkowe dokumentują przeprowadzenie zajęcia wpisem w odrębnym dzienniku zajęć. Do dziennika zajęć dodatkowych wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków oraz oddział, do którego uczęszczają, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, indywidualny program pracy z wychowankiem, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tygodniowy plan zajęć, daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z wychowankiem oraz odnotowuje się obecność wychowanków na zajęciach. Ust. 5 stosuje się odpowiednio. W dzienniku należy dodatkowo odnotować, że przeprowadzenie zajęć dodatkowych, stanowi realizację zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
Art. 38
-
Przedszkole może stosować nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy przedszkola (innowacja pedagogiczna), jak również podejmować działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w przedszkolu, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania, prowadzone pod opieką jednostki naukowej (eksperyment pedagogiczny).
-
Działalność innowacyjna i eksperymentalna jest prowadzona zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w przedszkolu podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu:
-
zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
-
pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w przedszkolu, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
-
Art. 39
-
Zajęcia prowadzone w czasie przekraczającym ustalony przez organ prowadzący wymiar bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, o którym mowa w art. 9 pkt 2 Statutu są odpłatne. Wysokość opłat ustala organ prowadzący.
-
Termin i sposób wnoszenia opłat za pobyt dziecka w przedszkolu ustala dyrektor w po-rozumieniu z radą rodziców.
-
Dyrektor może całkowicie lub częściowo zwolnić z opłat, o których mowa w ust. 1, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na pisemny wniosek rodziców.
Art. 40
-
W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z jednego, dwóch lub trzech posiłków dziennie.
-
Koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców.
-
Przerwa między posiłkami nie powinna przekraczać 3 godzin.
-
Rodzice dziecka przebywającego w przedszkolu dłużej niż 3 godziny dziennie, a niekorzystający z wyżywienia, są zobowiązani do zapewnienia dziecku posiłku we własnym zakresie. Sposób dożywiania dziecka ustala dyrektor w porozumieniu z rodzicami.
-
Dzienną stawkę wyżywienia oraz poszczególnych posiłków ustala dyrektor w porozumieniu z rodzicami.
-
W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, po uprzednim zgłoszeniu faktu dyrektorowi, rodzicom przysługuje zwrot kosztów za niewykorzystane posiłki, w następnym miesiącu.
Art. 41
-
Pracownicy przedszkola mogą korzystać z wyżywienia w przedszkolu, na zasadach ustalonych przez organ prowadzący.
-
Posiłki spożywane w przedszkolu mają przewidzianą gramaturę, a ich koszt wynosi odpowiednio: 60% – obiad, 25% – śniadanie, wg stawki żywieniowej ustalonej w zarządzeniu dyrektora.
-
Pracownicy przedszkola są zobowiązani do wcześniejszego zgłaszania u dyrektora lub działu księgowości chęci korzystania z posiłku w przedszkolu.
ROZDZIAŁ VII
OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW
Art. 42
-
Nauczyciel przedszkola ma obowiązek w szczególności:
-
rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
-
wspierać każdego wychowanka w jego rozwoju;
-
dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
-
kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
-
dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
-
Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem wychowanków oraz dawanie im dobrego przykładu życia w przedszkolu i poza nim opartego na zasadach wiary.
-
Nauczyciele w swoich postawach i działaniach wobec wychowanków, starają się dążyć do prawdziwego spotkania osób – nauczyciela i wychowanka – w odkrywaniu prawdy.
-
Nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych jest objęty ochroną przewidzianą dla funkcjonariuszy publicznych. Organ prowadzący przedszkole oraz dyrektor jest obowiązany do występowania w obronie nauczyciela, gdy uprawnienia nauczyciela zostaną naruszone.
Art. 43
-
Praca nauczycielska jest traktowana jako proces twórczy. Obowiązkiem nauczycieli jest stała formacja umysłu i ducha, poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie swoich umiejętności wychowawczych i dydaktycznych.
-
Realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel uzgadnia własny rozwój zawodowy z charakterem i zadaniami statutowymi przedszkola.
-
Nauczyciel organizuje pracę opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzi ją w oparciu o podstawę programową. Podstawowymi formami pracy w przedszkolu są: zabawy i prace dowolne dzieci, zajęcia wychowawczo-dydaktyczne, czynności samoobsługowe, higieniczne, prace użyteczne, spacery, wycieczki, pobyt na świeżym powietrzu.
-
Nauczyciel odpowiada za jakość pracy wychowawczo – dydaktycznej przed dyrektorem przedszkola, rodzicami i własnym sumieniem.
Art. 44
Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece wychowanków, zapewnia higienę umysłową, w związku z czym:
-
Prowadzi zajęcia w wywietrzonych pomieszczeniach;
-
Przebywa z dziećmi na powietrzu w odpowiednich warunkach;
-
Sprawdza stan techniczny wyposażenia;
-
Posiada na wyposażeniu oddziału aktualną apteczkę wraz z instrukcją;
-
Zgłasza zauważone usterki lub zagrożenia dyrektorowi przedszkola;
-
Przeprowadza 1 raz w roku próbną ewakuację zgodnie z przyjętą procedurą.
Art. 45
-
Nauczyciel planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną zgodnie z respektowanymi w Przedszkolu wartościami chrześcijańskimi oraz odpowiada za jej jakość.
-
Nauczyciel współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
-
Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwacje pedagogiczne, mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka.
-
Nauczyciele prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną polegającą na analizie i ocenie gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
-
W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel niezwłocznie udziela dziecko tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem i informuje o tym dyrektora.
Art. 46
-
Praca nauczyciela podlega ocenie w każdym czasie na jego wniosek, a także z inicjatywy dyrektora lub na wniosek organu prowadzącego. Praca dyrektora podlega ocenie na jego wniosek lub na wniosek organu prowadzącego. W przypadku gdy dyrektorem przedszkola jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, oceny pracy nauczycieli dokonuje nauczyciel upoważniony przez organ prowadzący.
-
Przepisy art. 6a ust. 4-10 i 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela stosuje się odpowiednio.
-
Ocena pracy nauczyciela następuje według kryteriów określonych w art. 48 ust. 2 Statutu, co nie uchybia pozostałym kryteriom oceny pracy nauczyciela wskazanym w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.
Art. 47
Pracownicy administracyjni i pracownicy obsługi razem z nauczycielami i wychowankami tworzą wspólnotę przedszkola. Pracownicy ci swoim przykładem, pracą i stałą formacją duchową mają obowiązek ukazywać wychowankom obraz przedszkola, którego podstawą są wartości chrześcijańskie. Wszyscy pracownicy przedszkola są odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci oraz współuczestniczą w procesie wychowania dzieci.
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi są obowiązani wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi są obowiązani:
-
przestrzegać czasu pracy ustalonego w przedszkolu;
-
przestrzegać ustalonego w przedszkolu porządku;
-
przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
-
dbać o dobro przedszkola, chronić jej mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić przedszkole na szkodę;
-
przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
-
przestrzegać w przedszkolu zasad współżycia społecznego.
-
Przestrzeganie przepisów zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, jest podstawowym obowiązkiem każdego nauczyciela i pracownika administracji i obsługi. W szczególności jest on obowiązany:
-
znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym;
-
wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych;
-
dbać o należyty stan urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
-
stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem;
-
poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich;
-
niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w przedszkolu wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia (w szczególności wychowanków) o grożącym im niebezpieczeństwie;
-
współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
Art. 48
-
Nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola dobiera i zatrudnia dyrektor po konsultacji z organem prowadzącym. Cele i zadania statutowe przedszkola – katolickiej instytucji oświatowej – pozostają w bezpośrednim związku z religią katolicką. Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania w przedszkolu.
-
Dyrektor przedszkola w zatrudnianiu nauczycieli, wychowawców, także innych pracowników, zobowiązany jest dobierać osoby, które będą mogły utożsamiać się z misją wychowawczą przedszkola przez pracę i przykład życia w przedszkolu i poza nim oraz realizować zadania edukacyjne zgodnie z etosem przedszkola zapisanym w jej Statucie.
-
Pierwszeństwo w zatrudnianiu na stanowisko nauczyciela mają Siostry Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi.
ROZDZIAŁ VIII
PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW I RODZICÓW
Art. 49
1. Dziecko ma prawo do:
-
podmiotowego i życzliwego traktowania, opartego na zasadach personalizmu
chrześcijańskiego;
-
dobrze zorganizowanego procesu wychowania i opieki;
-
wprowadzania na drogę mądrości życia przez uczenie syntezy wiedzy i wiary – przykładem życia i działania w przedszkolu;
-
spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
-
akceptacji takim jakie jest;
-
własnego tempa rozwoju;
-
kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi;
-
zabawy i wyboru towarzysza zabaw;
-
snu i wypoczynku w czasie odpowiadającym jego indywidualnym potrzebom;
-
jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione przy równoczesnym prawie do nauki regulowania własnych potrzeb zgodnie z obowiązującymi zasadami;
-
zdrowego i smacznego jedzenia;
-
rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
-
otrzymania pomocy w przypadku trudności;
-
korzystania z innych praw, w szczególności zapisanych w Konwencji o prawach dziecka, z uwzględnieniem przepisów prawa polskiego dotyczących przedszkoli prowadzonych przez podmioty nie będące jednostką samorządu terytorialnego, w tym prowadzonych przez podmioty kościelne.
-
Wychowankowie przedszkola korzystają odpowiednio z uprawnień przysługujących wychowankom przedszkoli prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.
-
Art. 50
-
W przypadku naruszenia praw dziecka rodzice dziecka mają prawo zgłoszenia u dyrektora przedszkola sytuacji naruszającej prawa dziecka, w terminie do 7 dni od powzięcia informacji o naruszeniu.
-
Skargę rozpatruje dyrektor przedszkola, z uwzględnieniem w szczególności praw dziecka zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka.
-
W przypadku braku akceptacji decyzji dyrektora bądź nierozpatrzenia skargi rodzice dziecka mają prawo odwołać się do organu prowadzącego w terminie odpowiednio 14 dni od dnia wydania decyzji lub 30 dni od dnia powzięcia informacji o naruszeniu.
Art. 51
Dziecko ma obowiązek:
-
szanowania wytworów innych dzieci,
-
poszanowania zabawek i sprzętów przedszkolnych,
-
podporządkowania się obowiązującym w grupie zasadom życia społecznego,
-
przestrzegania zasad higieny osobistej.
Art. 52
Dyrektor w drodze decyzji może skreślić dziecko z listy wychowanków z powodu:
-
nieusprawiedliwionej, niezgłoszonej nieobecności dziecka, trwającej co najmniej 2 miesiące, po uprzednio dwukrotnym zawiadomieniu pisemnym rodzica przez dyrektora przedszkola;
-
uzyskania opinii specjalisty z poradni psychologiczno – pedagogicznej, który stwierdza brak predyspozycji zdrowotnych, psychofizycznych lub społecznych dziecka, niezbędnych do jego prawidłowego rozwoju w warunkach przedszkolnych,
-
zalegania z opłatami za pobyt dziecka w przedszkolu za co najmniej 2 okresy rozliczeniowe, w sytuacji gdy warunki materialne rodziny nie uprawniają jej do korzystania z zapomóg i zwolnień, po uprzednim bezskutecznym dwukrotnym pisemnym wezwaniu do zapłaty zaległości, w którym wyznacza się termin 7 dni na zapłatę.
Art. 53
Rodzice mają prawo do:
-
znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
-
znajomości planów zajęć dydaktyczno-wychowawczych w oddziale,
-
uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat rozwoju i zachowania swojego dziecka,
-
wyrażania i przekazywania opinii na temat przedszkola, w pierwszej kolejności do dyrektora placówki, a następnie do organu prowadzącego przedszkole.
ROZDZIAŁ IX
PRZEPISY KOŃCOWE
Art. 54
Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
Art. 55
Prowadzenie przedszkola jest działalnością oświatowo-wychowawczą w rozumieniu ustawy o systemie oświaty i niegospodarczą statutową działalnością organu prowadzącego i jako taka nie podlega przepisom o działalności gospodarczej.
Art. 56
Przedszkole używa pieczęci podłużnej o treści:
Katolicki Zespół Edukacyjny
w Ostrowcu Świętokrzyskim
Ostrowiec Św. 27-400, Ul. Grabowiecka 15
tel. 41 247 75 63
NIP: 6612370582, REGON: 260765534
Art. 57
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Art. 58
-
Statut przedszkola uchwala rada pedagogiczna po jego wcześniejszym skonsultowaniu z organem prowadzącym.
-
Zmiany w Statucie uchwala rada pedagogiczna.
-
Regulaminy wewnętrzne obowiązujące w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami Statutu.
-
Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do Statutu zostaje on udostępniony na stronie internetowej przedszkola.
-
W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Statucie stosuje się Statut Katolickiego Zespołu Edukacyjnego w Ostrowcu Świętokrzyskim.