Bajki o tolerancji i akceptacji.

W arteterapii oprócz technik wykorzystujących sztuki wizualne takie jak np. działania plastyczne wykorzystuje się również biblioterapię, której częścią jest bajkoterapia. Po odpowiednim dopasowaniu do wieku dzieci bajkoterapia, staje się narzędziem stymulacji rozwoju w obszarze poznawczym, społeczno-emocjonalnym i wychowawczym. Celem zajęć z bajką jest stymulowanie pozytywnych postaw, działanie wychowawcze polegające na kształtowaniu pozytywnych zachowań w stosunku do swoich kolegów, koleżanek, rozwijanie wyobraźni, fantazji, pracy w grupie, kreatywności, umiejętności komunikacji, rozwijanie umiejętności improwizacji, umiejętności wcielenia się w rolę. Metodą wykorzystaną w zajęciach jest drama, która pobudza wielostronny rozwój człowieka, pogłębiając poczucie własnej tożsamości i indywidualności. Podczas zajęć dzieci bawią się teatr kukiełkowy (pacynki ), w kontekście sytuacyjnym. Drama pedagogiczna (mająca na celu wzbogacenie doświadczeń jednostki w relacji ze światem) dotyczy „tematów, z jakimi zmaga się grupa, żeby ich rozwiązanie inspirowało, ale jednocześnie pozwalało czuć się bezpiecznie pod osłoną roli.” Zabawa dziecięca jest pierwowzorem dramy, dlatego nadaje się do działań pedagogicznych z małymi dziećmi, przy tym „ kształtując samodzielność myślenia, wyobraźnię, umiejętność pracy w grupie, efektywną komunikację i empatię, współdziałanie, umiejętność oswajania lęku.” Zajęcia polegały na układaniu treści bajek przez dzieci, a przez to, rozwiązywaniu sytuacji problemowych. Dużą radość sprawiała dzieciom możliwość bycia aktorem, występowania po drugiej stronie sceny. Zajęcia zostały przygotowane na dwa spotkania.

Bajka. Sytuacja problemowa do teatrzyku.

Przykład:

Pierwszy dzień w przedszkolu.

Dawno, dawno temu za lasami, górami i rzeczkami mieszkały zwierzęta: żabka, złów, rybka i ślimaczek. Wszystkie chodziły od dawna do przedszkola, oprócz małego ślimaczka. Dziś pierwszy dzień ślimaczek przyszedł do przedszkola. Był bardzo zadowolony, ale kiedy przyszedł z mamą do przedszkola, przestraszył się tylu obcych zwierzątek. Stanął w rogu i czekał, aż ktoś się do niego odezwie.

Dzieci zastanawiają się:

Co zrobić żeby ślimak nie czuł się samotny?

Co zrobić żeby czuł się dobrze w przedszkolu?

Opublikuj w swoim portalu

Autorem wpisu jest: redaktor