![ryba_mala](https://przedszkolekatolickie.ostrowiec.pl/wp-content/uploads/2014/07/ryba_mala.png)
KONCEPCJA PRACY
KATOLICKIEGO ZESPOŁU EDUKACYJNEGO
Przedszkola Nr 1 Sióstr Rodziny Maryi
w Ostrowcu Świętokrzyskim
opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 11 sierpnia 2017 roku w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Mając na uwadze, że
„Tak naprawdę to są tylko dwie rzeczy, w które można wyposażyć dzieci: pierwszą są korzenie, drugą – skrzydła” /Hadding Carter/
pragniemy, aby owocem działań podejmowanych przez nasze przedszkole we współpracy z rodziną dziecka i jego środowiskiem lokalnym był
„PIĘKNIE UKSZTAŁTOWANY CZŁOWIEK ”
Pomagamy dziecku w kształtowaniu w nim postawy człowieka uczciwego, prawego, dobrego, szanującego siebie i innych, kochającego Ojczyznę, pamiętającego, że najwyższą wartością jest Bóg.
Misja naszego Przedszkola
- Jesteśmy dla każdego Dziecka w wieku przedszkolnym.
- Istniejemy po to, aby Dziecko poprzez wychowanie i wszechstronne wykształcenie mogło się w pełni i harmonijnie rozwinąć jako osoba, przyjmując za podstawę chrześcijański system wartości głoszony przez Kościół katolicki.
- Będziemy towarzyszyć Dziecku w drodze życia i wspomagać Go, aby mądrze wzrastało ku dorosłości w kulturze i wartościach chrześcijańskich oraz w szacunku dla Ojczyzny i ludzkiej pracy.
- Pomożemy Dziecku nabyć umiejętności rozróżniania dobra i zła oraz doświadczać prawdziwego szczęścia z wyboru i czynienia dobra.
- Będziemy zapewniać dziecku opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa z uwzględnieniem promocji i ochrony zdrowia.
- We wszystkich poczynaniach przedszkola wobec Dziecka będziemy otwarci przede wszystkim na współpracę z rodzicami, a także na współpracę ze środowiskiem lokalnym.
- Będziemy wspierać rodzinę w procesie wychowania i edukacji Dziecka
w trosce o zdrowie i prawidłowy rozwój poprzez wskazywanie zasad oraz wartości życia zgodnego z Ewangelią. - Będziemy dawać świadectwo życia poprzez prawidłowe relacje personelu przedszkola i naszych wychowanków.
- Będziemy w sposób innowacyjny wspierać proces edukacji i wychowania Dziecka w oparciu o pedagogikę Froebla, poprzez twórczą, radosną i bezpieczną zabawę z wykorzystaniem darów, czyli przedmiotów w pełni służących rozwojowi myślenia logicznego, wyobraźni twórczej oraz budowania harmonijnego i uporządkowanego świata.
- Będziemy wspierać rozwój dziecka poprzez realizację nauczania dwujęzycznego celem samorzutnego stosowania języka podczas pobytu w przedszkolu oraz komunikowania się z innymi w życiu codziennym.
W realizacji naszych zamierzeń kierujemy się słowami Jana Pawła II:
„ W wychowaniu bowiem chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej „był” a nie tylko więcej ”miał”; aby więc poprzez wszystko co „ma”, co „posiada” umiał bardziej i pełniej być człowiekiem – to znaczy, aby również umiał bardziej „być” nie tylko „z drugim” ale także „dla drugich”.
Nasze Przedszkole:
Dba o właściwą organizację procesu wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego.
Realizowane programy wychowania przedszkolnego uwzględniają podstawę programową.
Korzystamy ponadto z następujących programów autorskich:
- Program Adaptacyjny „ Jestem ukochanym Dzieckiem Boga”;
- Program Wychowawczo-Profilaktyczny Katolickiego Zespołu Edukacyjnego
– Przedszkola nr 1 Sióstr Rodziny Maryi – promowanie wychowania religijnego zmierzającego do osiągnięcia wszechstronnego rozwoju dziecka oraz jego dojrzałej wiary; promowanie zdrowego stylu życia poprzez rozwijanie nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo oraz rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi. - Program zajęć „Kreatywny przedszkolak – zabawy darami F. Froebla”;
- Program zajęć umuzykalniających.
Stosuje efektywne i atrakcyjne metody wychowawcze, które zapewniają wychowankom twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów edukacyjnych.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
- aktywne słuchanie muzyki według Carla Orffa i Batti Strauss,
- elementy Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
Zielińskiej, - metody aktywizujące – metoda F. Froebla, metoda projektu, pedagogika zabawy KLANZA;
Uwzględnia w swoich działaniach edukacyjnych indywidualne potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka.
- Prowadzimy systematyczną obserwację mającą na celu poznanie możliwości
i potrzeb rozwojowych dziecka; - Diagnozujemy dzieci za pomocą odpowiednich narzędzi diagnostycznych;
- Informujemy na bieżąco rodziców o postępach dziecka;
- Uzgadniamy wspólnie z rodzicami kierunki i zakres pomocy udzielanej dziecku;
W ofercie edukacyjnej proponuje:
- realizację własnych programów, poszerzających kompetencje i umiejętności wychowanków,
- dwujęzyczność – codzienne zajęcia dydaktyczne z języka angielskiego, oraz obecność nauczyciela anglisty i komunikacja w j. angielskim podczas ogólnych zajęć dzieci.
- szeroki wachlarz zajęć dodatkowych w ramach realizacji podstawy programowej: gimnastyka ogólnorozwojowa, grupowe zajęcia logopedyczne, katecheza, umuzykalnienie,
- bogaty kalendarz imprez, uroczystości, przedstawień teatralnych,
- udział w licznych konkursach – osiąganie przez naszych wychowanków wielu sukcesów,
- bezpłatne zajęcia dodatkowe po południu: zumba, arteterapia, sensoplastyka, dodatkowy jęz. angielski, koło taneczne, koło matematyczne, koło przyrodnicze, gry i zabawy rekreacyjne, aktywne słuchanie muzyki,
Zatrudnia wykwalifikowana kadrę pedagogiczną.
Nauczyciele:
- posiadającą wysokie kompetencje zawodowe i nienaganną postawę etyczną;
- aktywnie i z zaangażowaniem uczestniczącą w życiu przedszkola;
- identyfikują się ze specyfiką placówki;
- są otwarci, życzliwi i wrażliwi;
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje imię, logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
- comiesięczne Msze św. dla przedszkolaków i ich rodzin,
- nawiedzanie Najświętszego Sakramentu w kaplicy zakonnej,
- przybliżanie dzieciom postaci świętych i błogosławionych,
- Międzyprzedszkolny Konkurs Pieśni i Piosenki Patriotycznej,
- Święto Niepodległości,
- Dzień św. Mikołaja,
- Wigilia przedszkolna,
- Jasełka,
- Adoracja Pana Jezusa w żłóbku,
- „Kolęda w przedszkolu” – noworoczna wizyta duszpasterska,
- życzenia dla pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej (Boże Narodzenie, Wielkanoc),
- Rodzinne Kolędowanie „Kolędujmy Małemu”,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Bal karnawałowy,
- Dzień Życia Konsekrowanego,
- Uroczysty apel i obiad wielkanocny,
- Uroczystość Matki Bożej Królowej Polski, Konstytucja 3 maja
- Dzień Rodziny,
- Dzień Dziecka – Dzień Sportu.
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę poprzez stronę internetową, fanpage KZE, foldery, kąciki czytelnicze z publikacjami katolickimi dla rodziców, tablice informacyjne, gazetki i dekoracje okolicznościowe zgodne z kalendarzem roku liturgicznego.
Posiada wypracowany program współpracy z rodzicami, który wspiera działania wychowawcze rodziny w formach dostosowanych do jej potrzeb:
- Formacja religijna dzieci, rodziców i nauczycieli: comiesięczne Msze św., prenumerata prasy katolickiej, wspólne przeżywanie wydarzeń roku liturgicznego, gazetki o treści religijnej, możliwość składania intencji z prośbą o łaski za wstawiennictwem św. Zygmunta Felińskiego, zachęcanie do modlitwy w intencjach polecanych przez Kościół, „Noc Nikodema” – comiesięczna adoracja Najświętszego Sakramentu, rekolekcje dla rodzin;
- Współpraca wychowawcza: spotkania indywidualne i grupowe, comiesięczne dyżury nauczycieli, pisemne informacje (wyniki diagnozy dotyczące dojrzałości szkolnej, tablice informacyjne), zajęcia otwarte, pedagogizacja (warsztaty, prelekcje, szkolenia), prezentacja osiągnięć dzieci (dyplomy, prace plastyczne, akademie, konkursy, uroczystości);
- Integracja rodziców: udział w uroczystościach przedszkolnych, przygotowanie inscenizacji dla dzieci, Dzień Rodziny, pikniki integracyjne poszczególnych grup;
- Włączenie rodziców i innych członków rodziny dziecka do podejmowania działań na rzecz przedszkola: udział w kampanii społecznej ,,Cała Polska czyta dzieciom”; włączanie się w akcje charytatywno – religijne i ekologiczne promowane przez przedszkole, udział w konkursach na terenie przedszkola /jako członkowie jury/, pomoc w przygotowaniu dzieci do konkursów, uroczystości, przybliżanie przez rodziców wykonywanych przez nich zawodów, włączanie się w kiermasze świąteczne.
Współpracuje ze środowiskiem lokalnym:
- placówki oświatowe: przedszkola i szkoły z terenu miasta i gminy;
- instytucje kościelne – parafia pw. Najświętszej Maryi Panny Saletyńskiej na Piaskach;
- organizacje i instytucje działające na terenie miasta i okolic: Dom Pomocy Społecznej, Komenda Powiatowa Policji, Państwowa Straż Pożarna, Miejska Biblioteka Publiczna – Filia nr 16, Muzeum Historyczno-Archeologiczne w Częstocicach, Muzeum Archeologiczne i Rezerwat „Krzemionki”, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości, kino ,,Etiuda”, Poradnia psychologiczno – pedagogiczna, Poczta Polska, Przychodnia „Zdrowie”, Apteka „Na Piaskach”, Radio „Ostrowiec”, salon fotograficzny „IDEAL”, Remondis, Filharmonia Świętokrzyska.
Dysponuje bogatą bazą dostosowaną do realizacji zadań programowych
- obszerne, widne, bezpieczne, funkcjonalne i estetyczne sale przedszkolne;
- meble i sprzęty posiadające atesty i certyfikaty;
- bogato wyposażone kąciki zabaw, liczne pomoce i środki dydaktyczne umożliwiające realizację zadań statutowych oraz rozwijające zainteresowania dzieci;
- tablice interaktywne, wykorzystywanie narzędzi TIK;
- duży teren zielony z wydzielonym i ogrodzonym placem zabaw wyposażonym w piaskownicę i atrakcyjne urządzenia rekreacyjne.
Dba o wytworzenie przyjaznej i rodzinnej atmosfery
- utrzymujemy dobre relacje z rodzinami dzieci;
- pracownicy odznaczają się wysokim poziomem kultury osobistej;
- personel swoją postawą świadczy o wartościach chrześcijańskich.
KIERUNEK DZIAŁAŃ PRZEDSZKOLA:
2022/2023
„Miłość i zgoda rodzinna, przyjaźń i życzliwość ludzi są nieocenionymi skarbami, które najcięższe burze przetrwają” – kształtowanie postawy miłości bliźniego i głębokiej wiary w Boga oraz uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka wzorem Z. Sz. Felińskiego – orędownika świętości i miłosierdzia – WIARA – MIŁOŚĆ – RODZINA
2023/2024
„ Jest znacznie łatwiej burzyć niż budować, szkodzić niż pomagać, nienawidzić niż kochać” (A. Fredro) – rozbudzanie w uniach wrażliwości na potrzeby innych, budowanie dobrych relacji oraz kształtowanie postawy otwartości wobec otaczającego świata – OTWARTOŚĆ – DOBROĆ – WRAŻLIWOŚĆ
2024/2025
„ Żeby świat był lepszy, potrzebna jest miłość do każdego człowieka” – rozwijanie kompetencji międzykulturowych, edukowanie i kształcenie szacunku dla tradycji i kultur innych narodów oraz wdrażanie do gotowości pokojowego rozwiązywania konfliktów – SZACUNEK I POKÓJ
2025/2026
„ Ojczyzna , to nie kraj, w którym mieszkasz, ale kraj którego potrzebujesz i który potrzebuje ciebie” – krzewienie wśród dzieci postaw patriotycznych poprzez umiłowanie kraju ojczystego, gotowość poświęcenia się dla własnego narodu oraz wdrażanie troski o losy ojczyzna. Przybliżenie wzorów osobowych prawdziwego patrioty – BÓG – HONOR – OJCZYZNA
2026/2027
„ Language is to the mind more than light is to the eye” (W. Gibson) – odkrywanie możliwości poznawania świata i ludzi poprzez komunikację wielojęzyczną oraz rozbudzanie zainteresowania różnymi kulturami – LET’S TALK – KOMUNIKACJA
ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA:
- Kocha Boga, ma świadomość, że jest Jego ukochanym dzieckiem oraz wartościowym człowiekiem.
- Wyraża wiedzę, umiejętności, emocje w działaniach twórczych.
- Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości
i umiejętności. - Potrafi wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności w praktyce człowieka wierzącego m.in. poprzez aktywny udział we Mszy św., codzienną modlitwę, stosowanie pozdrowienia chrześcijańskiego.
- Dostrzega dobro, prawdę i piękno w postępowaniu swoim i innych.
- Rozumie i przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie.
- Dostrzega i rozumie potrzeby innych – szanuje ich odrębność.
- Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów i docenia sukcesy innych.
- Umie z godnością przyjmować porażki.
- Potrafi kulturalnie zwracać się do innych i używa zwrotów grzecznościowych.
- Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje oraz rozumie emocje i uczucia innych ludzi.
- Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych; potrafi unikać zagrożeń.
- Szanuje pracę swoją i innych oraz rozumie jej wartość.
- Okazuje szacunek i wdzięczność wobec rodziców.
- Ma poczucie przynależności narodowej i regionalnej, szanuje swoją Ojczyznę oraz zna jej historię, kulturę i tradycję.
- Rozumie polecenia i proste komunikaty w językiem angielskim oraz podejmuje próby komunikacji w tym języku.
- Zna dary F. Froebla oraz umiejętnie i kreatywnie je wykorzystuje do wzbogacania wiedzy o otaczającym świecie.
- Jest gotowy do podjęcia nauki w szkole.